(bittra jultankar)

Alla bakar lussebullar, handlar julklappar, tänder levande ljus, räknar snöflingor och drömmer i takt till julmusikens harmoniska toner. Fylls till bredden av något varmt och tröstande i kylan, något att se fram emot. Men det är inte lungt, det är maniskt. Vart man än kollar finns pepparkakor uppradade vars doft äcklar mig, eller ljusslingor som sakta men säkert dras åt runt min hals. Jag vill slänga den brännheta blandningen av smält socker och sirap i alla jullängtandes tindrande ögon. Se gnistan jag själv tappat bort bland snödrivorna dö när sockret kristalliseras mot deras hud. Skratta glädjelöst, känna glasskärvorna från alla krossade julgranskulor skära in i fotsulorna när jag går därifrån. Lägga mig på badrumsgolvet för att drömma om en tid då luften får vara luft, utan iskristaller, förhoppningar eller sockeros. En tid då luften får vara luft, och jag får vara ensam, utan att behöva påminnas om det i varje nejliksdoftande andetag.
bildkälla

Kommentarer
Postat av: Lisa

Jag känner igen mig så väl i de ord du skriver. Den förpestade julen vars mening är att vi alla leka lyckliga. Köper dyra klappar och bakar, stökar i evighet. Inget slut på doftande apelsiner.

2011-12-12 @ 16:02:10
URL: http://www.livetsvy.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0