(jag behöver er)

Vid middagsbordet satt dem. Det var de enda tjugo minutrarna de spenderade tillsammans per dag, enda tiden de var en familj. Hon satt tyst mitt emot sina föräldrar, petade med gaffeln i maten. Hon såg i sin fars ögon att han egentligen var på jobbet, vid sin dator, i staden där han föddes, eller var som helst utom precis där vid bordet av ek. Efter några samvetsframtvingade artighetsfraser reste sig hennes föräldrar för att åka och handla, lämnade henne vid bordet med hakan lutad mot knäna. Billyktorna svepte över hennes ansikte när dem åkte iväg i deras röda bil, och tystnaden som återstod i den gula villan var total. Bara en artonårig flickas allt snabbare andetag var vad som hördes, samtidigt som en vulkan fick utbrott inom henne, och hela hennes existens svämmades över av lava.
˜
"jag behövde er...." viskade hon tyst mellan gråtattackerna som stegrade i takt med lavan som brände ner allt i hennes värld. "jag..jag..jag behövde er!" skrek hon nu högt ut i tomhetspartiklarna, så det ekade mellan väggarna. "jag behövde er jag behövde er jag behövde er jag behövde er..." upprepade hon nu tystare för sig själv, maniskt och monotomt om och om igen. Lavan började sakta stelna till ångestfyllda stenar som föll från hennes kropp, ner på marken. In under bordet av ek.
˜
"jag behöver er." viskade hon en sista gång ut i luften, innan hon utmattad återgick till stillsam gråt. Och trots att ingen hörde henne, ingen bevittnade det rasande utbrottet hos en svag och ensam artonåring så kändes det lite bättre efter att ha uttalat orden hon aldrig uttalat förut. Stenarna under ekbordet kommer bara att bli fler, men hon överlevde även den här naturkatastrofen. Ja jag överlevde faktiskt, tänkte hon medan billyktornas ljus åter lyste upp och färgade hennes ansikte gult, och hon hälsade leende på sina föräldrar vid dörren. Log mot dem, som om inget hade hänt. Log mot dem, som om hon inte brann. Log mot med, som om hon inte alls behövde dem mer än någonsin.
bildkälla

Kommentarer
Postat av: li

hej, minns inte om jag kommenterat här förr. men åh vad du skriver bra. (<3)

2012-01-15 @ 23:01:50
URL: http://lilospoesi.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0